Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie – Ćwiczenia

Goethe-Zertifikat B2 - Słuchanie - Ćwiczenia - czasnaniemiecki.pl

Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie – Ćwiczenia to kontynuacja wpisu ZERTIFIKAT B2 – SŁUCHANIE – WYKŁAD. Dzisiaj możesz poćwiczyć rozumienie ze słuchu i wykonać kilka zadań, jakie znajdziesz na egzaminie Goethe-Zertifikat B2.

MODUŁ SŁUCHANIE (HÖREN) wprowadzony w 2019 roku składa się z czterech części. Ostatnia część to wykład, który trwa około 8 minut. Możesz zdobyć 8 punktów za każde prawidłowo wykonane zadanie.

Zadania polegają na dokończeniu zdania lub odpowiedzi na pytanie dotyczące wysłuchanego wykładu.

Smartphone im Unterricht

Dzisiejszy wykład w formie reportażu dotyczy przedmiotu Obsługa telefonu komórkowego przez dzieci. Dzieci zazwyczaj nie rozumieją zagrożeń związanych z Internetem. Nie znają również ciekawych funkcji udostępnianych przez portale społecznościowe. Na lekcji poznają takie możliwości i uczą się obsługi własnych smartfonów.

Rodzice nie zawsze mają czas, aby dzieciom wszystko wytłumaczyć. Nie znają również wszystkich ustawień w telefonie i na portalach społecznościowych. Tym samym nie mogą przekazać tej wiedzy swoim dzieciom, aby mogły bezpiecznie korzystać z Internetu.

Dlatego też jedna ze szkół wprowadza dodatkowe zajęcia, na których uczniowie poznają wady i zalety używania telefonu komórkowego i ”przebywania w sieci”.

Smartphone im Unterricht – Słownictwo

Przed wysłuchaniem nagrania warto zapoznać się ze słownictwem, jakie usłyszysz w reportażu. Ważne jest również przypomnienie sobie synonimów najważniejszych wyrażeń. Mogą się one pojawić w zadaniach. W nawiasach znajdziesz kilka synonimów do poszczególnych wyrażeń.

  • die Schulstunde (der Unterricht) – lekcja
  • das Handy / das Smartphone – telefon / smartfon
  • flach (eben) – płaski
  • näher kennenlernen – poznać bliżej
  • nutzen (benutzen) – korzystać z / używać
  • herausfinden (entdecken) – odkryć
  • die Suchanfrage – wyszukiwanie, zapytanie w wyszukiwarce
  • gucken (schauen, sehen) – oglądać, patrzyć
  • verhelfen, jemandem zu etwas (unterstützen Akk., fördern) – pomóc komuś w czymś
  • eingehen in Akk. (öffnen) – wejść do
  • die Einstellung – ustawienie
  • das Cybermobbing (Internet-Mobbing, Schikanieren, Diffamieren über das Internet) – przemoc w Internecie
  • die Nutzung – używanie, korzystanie z
  • die Gefahr (Gefahren) – niebezpieczeństwo
  • die Kostenfalle (Abofalle, Internetkostenfalle) – pułapka cenowa, płatnicza
  • Umgangsformen im Chat (Benehmen, Verhalten) – zachowanie na czacie
  • ins Gesicht sagen (etwas, jemandem) (direkt, offen die Wahrheit sagen) – powiedzieć coś prosto w twarz
  • das Gerät, -e – urządzenie
  • Schutzmaßnahmen ergreifen – podjąć kroki zapobiegawcze, środki ostrożności
  • der Aha-Moment (Verstehen) – olśnienie, eureka, zrozumienie
  • Bilder verschicken über Akk. – wysyłać zdjęcia przez
  • wegschalten (deaktivieren, ausschalten) – wyłączyć, usunąć
  • wegmachen (entfernen) – usunąć
  • GB verbrauchen (GByte, Daten, Mobilfunkdaten) – zużywać dane komórkowe
  • die Tücke, -n – zagrożenie, pułapka
  • behandeln – zajmować się, opracować
  • auftreten (Probleme) (erscheinen, aufkommen) – pojawić się
  • der Zugriff auf Akk. – dostęp do
  • nicht mehr wegzudenkend – wszechobecny, niezbędny

Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie – Ćwiczenia

Przeczytaj ćwiczenia, które możesz zobaczyć na egzaminie, a następnie posłuchaj nagrania. Znasz już słownictwo, które dotyczy tematu wykładu Smartphone im Unterricht. Ułatwi Ci ono zrozumienie zadań i treści samego wykładu.

Wykład trwa krócej niż 8 minut. Dlatego też masz wykonania 4 zadania egzaminacyjne.

Rozwiązanie znajdziesz jak zawsze na końcu wpisu 🙂 Dodatkowo przeczytasz kluczowe zdania, w których znajduje się rozwiązanie. Jest to cytat z wykładu.

Spróbuj nie zaglądać do rozwiązań przed wykonaniem wszystkich czterech zadań. Sprawdź własne możliwości.

Włącz stoper i zmierz czas, jaki potrzebujesz do przeczytania zadań. Na egzaminie masz tylko 90 sekund. W dzisiejszym ćwiczeniu masz więc 45 sekund na zapoznanie się w 4 zadaniami. POWODZENIA!

Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie – Arkusz egzaminacyjny

Wstęp do zadania do modułu Słuchanie – Część 4:

Sie hören einen kurzen Vortrag. Der Redner spricht über das Thema “Smartphone im Unterricht“. Sie hören den Text zweimal. Wählen Sie bei den Aufgaben die richtige Lösung a, b oder c. Lesen Sie jetzt die Aufgaben. Dazu haben Sie 45 Sekunden Zeit.

  • 1. Welchen Unterricht haben die Schüler in Berlin-Pankow am Donnerstag?
    • a. Sie lernen, wie man Freunde im Internet gefahrlos suchen soll.
    • b. Ihnen wird beigebracht, wie sie ihr eigenes Handy richtig benutzen sollen.
    • In der Schulstunde erstellen sie eine Internetseite.
  • 2. Die meisten 10-Jährigen nutzen ihr Smartphone,
    • a. um Freunde anzurufen und sich Filme auf YouTube anzuschauen.
    • b. um im Internet die gesuchten Informationen zu finden.
    • c. um auf Facebook einen Beitrag zu posten und dort mit Freunden im Kontakt zu bleiben.
  • 3. Die Schüler erhalten einen Smartphone-Führerschein, wenn
    • a. sie beweisen, dass sie alle WhatsApp-Funktionen richtig nutzen können.
    • b. sie die WhatsApp-Nachrichten gefahrlos verschicken können.
    • c. sie eine Prüfung bestehen.
  • 4. Der Schulleiter vertritt die Ansicht, dass
    • a. das Medien-Konzept in seiner Schule das beste in Deutschland ist.
    • b. heutzutage die größte Gefahr im Internet das Cybermobbing ist.
    • c. die Gefahren im Internet viel früher im Unterricht behandelt werden sollten.

Zertifikat B2 – Słuchanie – Część 4 – Nagranie

Znasz już treść zadań. Wysłuchaj teraz nagrania a następnie rozwiąż 4 zadania.

PAMIĘTAJ! W zadaniu znajdziesz przekształcone wyrażenia, synonimy, przeczenia itp.

UWAGA! Widząc identyczne wyrażenie jak w wysłuchanym wykładzie przeczytaj je ponownie. Prawie zawsze jest to pułapka 🙂

Wysłuchaj dwukrotnie nagrania. Podobnie jak na egzaminie. Ważne są wszystkie szczegółowe informacje.

Nagranie pochodzi ze strony www.welt.de. Oryginalny temat artykułu to Hier lernen Kinder mit dem Handy richtig umzugehen.

Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie – Rozwiązanie

Przeczytaj teraz rozwiązania oraz cytaty z wykładu. Mam nadzieję, że udało Ci się rozwiązać wszystkie zadania i masz już 4 punkty na swoim koncie.

W kolejnych wpisach znajdziesz dodatkowe ćwiczenia, które pomogą Ci zdać egzamin Goethe-Zertifikat B2.

  • 1. – b (Immer donnerstags lernen sie hier an der Schule in Berlin-Pankow den flachen Freund etwas näher kennen.)
  • 2. – b (Schulen haben rausgefunden, dass Kinder in diesem Alter ein Handy meistens für Suchanfragen nutzen, für WhatsApp-Nachrichten und um YT wieder zu gucken.)
  • 3. – c (Den Smartphone-Führerschein gibt’s nur nach der bestandenen Prüfung.)
  • 4. – c (Das beginnt deutlich früher. Wir haben mit dem Problem im Moment in der 3., 4. Klasse schon zu tun. Insofern ist es eigentlich fast schon zu spät.)

ZAPRASZAM RÓWNIEŻ DO WSPÓLNEJ NAUKI!

Napisz do mnie wiadomość e-mail na adres dorota@czasnaniemiecki.pl lub skontaktuj się ze mną przez skype.

Podobał Ci się dzisiejszy wpis, napisz kilka miłych słów w komentarzu 😉

Chcesz czytać podobne artykuły na moim blogu? Napisz Twoje propozycje! Twoja opinia jest dla mnie bardzo ważna!

Pozdrawiam i życzę Ci miłego dnia!

Dorota

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*