Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie

Daddeln

Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie to jedna z części egzaminu Goethe-Institut. Hören, czyli rozumienie ze słuchu składa się z czterech części.

Od 2019 roku obowiązuje nowa formuła egzaminu Goethe-Zertifikat B2. Więcej informacji znajdziesz we wpisie GOETHE-ZERTIFIKAT B2 – NOWA FORMUŁA.

Jedna z części modułu Słuchanie (Hören) to krótki wykład, który trwa mniej więcej 8 minut i obejmuje około 400 słów.

W ostatniej, czwartej części egzaminu sprawdzającego rozumienie ze słuchu na poziomie B2 trzeba rozwiązać 8 zadań. Za każde z nich możesz otrzymać 1 punkt.

Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie (Zadania na egzaminie)

Po wysłuchaniu wykładu musisz albo dokończyć zdanie albo podać właściwą odpowiedź na pytanie dotyczące treści wykładu. Zadanie to jest w formie wielokrotnego wyboru. Z trzech podanych możliwości trzeba wybrać tylko jedną właściwą.

Rozumienie ze słuchu – Ćwiczenia

W dzisiejszym wpisie masz możliwość poćwiczyć rozumienie ze słuchu. Tematem krótkiego wykładu jest wpływ używania smartfona na rozwój dzieci: Daddeln im Kindesalter.

Daddeln im Kindesalter – Słownictwo

Przed wysłuchaniem wykładu musisz się zastanowić, jakie wyrażenia w języku niemieckim związane są z używaniem telefonu komórkowego przez dzieci.

SMARTPHONE – SŁÓWKA PO NIEMIECKU

  • daddeln / am Handy spielen – grać na telefonie / bawić się telefonem
  • das Smartphone / das Handy – smartfon / telefon komórkowy
  • ein Smartphone nutzen – używać telefonu komórkowego
  • mit dem Handy spielen – bawić się telefonem
  • am Handy sein – być pod telefonem / korzystać z telefonu komórkowego
  • gelegentlich / ab und zu – od czasu do czasu
  • der Gehirnentwicklung schaden – mieć niekorzystny wpływ na rozwój mózgu
  • süchtig machen – uzależniać
  • Sucht erzeugen – powodować uzależnienie
  • ungesund sein – być niezdrowym
  • nach dem Smartphone süchtig sein – być uzależnionym od telefonu komórkowego
  • am Handy hängen – wisieć na telefonie
  • Spiele zocken – grać w gry na telefonie
  • auf das Smartphone starren – wpatrywać się w telefon
  • Streit ums Handyspielen – kłótnia o granie na komórce
  • nicht vermeiden können – nie da się uniknąć
  • das Handy abnehmen / wegnehmen – odebrać telefon
  • Grenzen setzen für Akk – wyznaczyć granice
  • Spiele verbieten – zabronić grania w gry
  • das Handyverbot – zakaz używania telefonu komórkowego
  • Regeln einführen – wprowadzić zasady
  • Eltern hintergehen – oszukiwać rodziców
  • heimlich spielen – grać potajemnie
  • ablenken – odwracać uwagę
  • sich weniger bewegen – mniej się ruszać
  • aggressiv werden – być agresywnym
  • verantwortungsvoller Umfang – odpowiedzialne używanie

Powyższe słownictwo możesz usłyszeć w trakcie wykładu. Większość z tych słówek z pewnością znasz, ale warto je sobie przypomnieć 🙂

Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie – Część 4 (Ćwiczenia)

Wykład, który dzisiaj usłyszysz jest nieco krótszy. Dlatego też zamiast 8 zadań, możesz rozwiązać 3 zadania. Kolejny wykład również związany z używaniem telefonów komórkowych przez dzieci będzie dłuższy.

Warto zacząć od prostszych treści, żeby zapoznać się z rodzajem zadań, które zobaczysz na egzaminie Goethe-Zertifikat B2.

B2 – Rozumienie ze słuchu – Ćwiczenia

Przeczytaj teraz wszystkie ćwiczenia. Na egzaminie na zapoznanie się z zadaniami będziesz mieć tylko 90 sekund.

Jeżeli masz pod ręką stoper. Włącz go przed przeczytaniem zadań. Sprawdzisz w ten sposób, ile czasu zajmuje Ci zapoznanie się z nimi.

B2 – Rozumienie ze słuchu – Wskazówki

Zwróć uwagę podczas rozwiązywania zadań, że przeczytane zdania to nie cytaty z usłyszanego wykładu. Właściwe odpowiedzi zawsze są sformułowane nieco inaczej.

UWAGA! Jeżeli zadanie egzaminacyjne zawiera wyrażenia, które słyszysz w reportażu, zazwyczaj jest to pułapka. Przeczytaj zadanie jeszcze raz a zrozumiesz, gdzie tkwi ”haczyk” 🙂

PAMIĘTAJ! Przy rozwiązywaniu zadań nie kieruj się własnymi poglądami, skoncentruj się jedynie na opiniach usłyszanych w reportażu.

Goethe-Zertifikat B2 – Hören – Teil 4 – Arkusz egzaminacyjny

Poniżej podaję przykładowe zadanie, jakie możesz zobaczyć na egzaminie. Tekst, który za chwilę wysłuchasz trwa krócej niż 8 minut. Dlatego też w zadaniu znajdziesz tylko 3 ćwiczenia.

Wstęp do zadania z rozumienia ze słuchu – Część 4:

Sie hören einen kurzen Vortrag. Der Redner spricht über das Thema “Daddeln im Kindesalter“. Sie hören den Text zweimal. Wählen Sie bei den Aufgaben die richtige Lösung a, b oder c. Lesen Sie jetzt die Aufgaben. Dazu haben Sie 90 Sekunden Zeit.

  1. Daddeln am Smartphone oder Tablet
  • a. entwickelt die Kreativität bei kleinen Kindern.
  • b. verursacht Gedächtnisstörungen bei Jugendlichen.
  • c. beeinträchtigt die Entwicklung des Hirns.

2. Eine Umfrage des IT Verbandes Bitcom zeigt, dass

  • a. jedes dritte Kind in Deutschland ein Tablet besitzt.
  • b. mehr als die Hälfte der 6- und 7-Jährigen ab und zu ein Handy nutzt.
  • c. 54% der 10-Jährigen eigenes Smartphone haben.

3. Die Experten behaupten, dass

  • a. die Eltern ihren Kindern die Smartphone-Nutzung verbieten sollten.
  • b. die Eltern ihren Kindern ein gutes Vorbild sein sollten.
  • c. die Eltern nicht den ganzen Tag am Handy sein sollten.

Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie – Część 4 (Nagranie)

Goethe-Zertifikat B2 – Hören – Teil 4

Poniższy link zaprowadzi Cię na stronę welt.de, na której możesz obejrzeć krótki reportaż. Spróbuj go tylko słuchać, aby poćwiczyć rozumienie ze słuchu.

Ćwiczenia i słownictwo dzisiejszego wpisu opracowałam na podstawie reportażu Kein Handy vor elf Jahren na stronie www.welt.de

Po wysłuchaniu nagrania, rozwiąż 3 powyższe zadania. POWODZENIA!

Rozwiązanie znajdziesz na samym końcu dzisiejszego wpisu 🙂 Obok rozwiązań podaję dodatkowo cytaty z reportażu, w których znajduje się rozwiązanie.

Jak widzisz, temat wykładu nie jest najnowszy. Negatywny wpływ używania telefonów komórkowych i tabletów jest często potwierdzany przez różnych naukowców.

W tym zadaniu trzeba zapomnieć o usłyszanych czy przeczytanych wcześniej opiniach. Musisz się skoncentrować na szczegółach. Sprawdzane jest tutaj nie tylko ogólne zrozumienie problemu poruszanego w reportażu.

Trzeba wykazać się umiejętnością szczegółowego zrozumienia każdej usłyszanej informacji.

Goethe-Zertifikat B2 – Hören – Teil 4 – Rozwiązanie

Porównaj treść zadania z cytatami. Wszystkie zdania zostały tak przekształcone, aby rozwiązanie nie było oczywiste.

  • 1 – c (”Smartphones schaden der Gehirnentwicklung”)
  • 2 – b (”Bei den 6- und 7-Jährigen nutzen bereits 54%, also mehr als jedes zweite Kind zumindest ab und zu ein Smartphone.”)
  • 3 – b (”Realistisch sind Verbote nicht, meinen die Experten. Eltern sollten lieber selbst Vorbild sein.”)

Wszystkie zdania zostały inaczej sformułowane. W reportażu słyszysz Smartphones schaden der Gehirnentwicklung. Natomiast w zadaniu jest stwierdzenie Daddeln am Smartphone oder Tablet beeinträchtigt die Entwicklung des Hirns. Czasowniki schaden oraz beeinträchtigen mają podobne znaczenie.

W kolejnym zdaniu zamiast 54% podane jest mehr als die Hälfte. Również tutaj znaczenie jest podobne. Nie jest to jednak cytat z reportażu.

W kolejnym zdaniu, eksperci nie zalecają stosowania zakazów. Rodzice powinni dać swoim dzieciom dobry przykład: die Eltern ihren Kindern ein gutes Vorbild sein sollten. W reportażu można natomiast usłyszeć Realistisch sind Verbote nicht, meinen die Experten. Eltern sollten lieber selbst Vorbild sein.

Mam nadzieję, że udało Ci się prawidłowo rozwiązać wszystkie zadania.

Kolejne zadania, trudniejsze i przede wszystkim dłuższe znajdziesz we wpisie GOETHE-ZERTIFIKAT B2 – SŁUCHANIE – ĆWICZENIA. Zapraszam do czytania i słuchania!

CHCESZ SIĘ PRZYGOTOWAĆ DO EGZAMINU? LUB PO PROSTU ZAMIERZASZ NAUCZYĆ SIĘ SWOBODNIEJ MÓWIĆ PO NIEMIECKU? ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ NAUKI!

Pozdrawiam

Dorota

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*