Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie

Daddeln
Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie. Fot. Shutterstock

Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie to jedna z części egzaminu Goethe-Institut. Hören, czyli rozumienie ze słuchu składa się z czterech części.

Od 2019 roku obowiązuje nowa formuła egzaminu Goethe-Zertifikat B2. Więcej informacji znajdziesz we wpisie GOETHE-ZERTIFIKAT B2 – NOWA FORMUŁA.

Jedna z części modułu Słuchanie (Hören) to krótki wykład, który trwa mniej więcej 8 minut i obejmuje około 400 słów.

W ostatniej, czwartej części egzaminu sprawdzającego rozumienie ze słuchu na poziomie B2 trzeba rozwiązać 8 zadań. Za każde z nich możesz otrzymać 1 punkt.

Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie (Zadania na egzaminie)

Po wysłuchaniu wykładu musisz albo dokończyć zdanie albo podać właściwą odpowiedź na pytanie dotyczące treści wykładu. Zadanie to jest w formie wielokrotnego wyboru. Z trzech podanych możliwości trzeba wybrać tylko jedną właściwą.

Rozumienie ze słuchu – Ćwiczenia

W dzisiejszym wpisie masz możliwość poćwiczyć rozumienie ze słuchu. Tematem krótkiego wykładu jest wpływ używania smartfona na rozwój dzieci: Daddeln im Kindesalter.

Daddeln im Kindesalter – Słownictwo

Przed wysłuchaniem wykładu musisz się zastanowić, jakie wyrażenia w języku niemieckim związane są z używaniem telefonu komórkowego przez dzieci.

SMARTPHONE – SŁÓWKA PO NIEMIECKU

  • daddeln / am Handy spielen – grać na telefonie / bawić się telefonem
  • das Smartphone / das Handy – smartfon / telefon komórkowy
  • ein Smartphone nutzen – używać telefonu komórkowego
  • mit dem Handy spielen – bawić się telefonem
  • am Handy sein – być pod telefonem / korzystać z telefonu komórkowego
  • gelegentlich / ab und zu – od czasu do czasu
  • der Gehirnentwicklung schaden – mieć niekorzystny wpływ na rozwój mózgu
  • süchtig machen – uzależniać
  • Sucht erzeugen – powodować uzależnienie
  • ungesund sein – być niezdrowym
  • nach dem Smartphone süchtig sein – być uzależnionym od telefonu komórkowego
  • am Handy hängen – wisieć na telefonie
  • Spiele zocken – grać w gry na telefonie
  • auf das Smartphone starren – wpatrywać się w telefon
  • Streit ums Handyspielen – kłótnia o granie na komórce
  • nicht vermeiden können – nie da się uniknąć
  • das Handy abnehmen / wegnehmen – odebrać telefon
  • Grenzen setzen für Akk – wyznaczyć granice
  • Spiele verbieten – zabronić grania w gry
  • das Handyverbot – zakaz używania telefonu komórkowego
  • Regeln einführen – wprowadzić zasady
  • Eltern hintergehen – oszukiwać rodziców
  • heimlich spielen – grać potajemnie
  • ablenken – odwracać uwagę
  • sich weniger bewegen – mniej się ruszać
  • aggressiv werden – być agresywnym
  • verantwortungsvoller Umfang – odpowiedzialne używanie

Powyższe słownictwo możesz usłyszeć w trakcie wykładu. Większość z tych słówek z pewnością znasz, ale warto je sobie przypomnieć 🙂

Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie – Część 4 (Ćwiczenia)

Wykład, który dzisiaj usłyszysz jest nieco krótszy. Dlatego też zamiast 8 zadań, możesz rozwiązać 3 zadania. Kolejny wykład również związany z używaniem telefonów komórkowych przez dzieci będzie dłuższy.

Warto zacząć od prostszych treści, żeby zapoznać się z rodzajem zadań, które zobaczysz na egzaminie Goethe-Zertifikat B2.

B2 – Rozumienie ze słuchu – Ćwiczenia

Przeczytaj teraz wszystkie ćwiczenia. Na egzaminie na zapoznanie się z zadaniami będziesz mieć tylko 90 sekund.

Jeżeli masz pod ręką stoper. Włącz go przed przeczytaniem zadań. Sprawdzisz w ten sposób, ile czasu zajmuje Ci zapoznanie się z nimi.

B2 – Rozumienie ze słuchu – Wskazówki

Zwróć uwagę podczas rozwiązywania zadań, że przeczytane zdania to nie cytaty z usłyszanego wykładu. Właściwe odpowiedzi zawsze są sformułowane nieco inaczej.

UWAGA! Jeżeli zadanie egzaminacyjne zawiera wyrażenia, które słyszysz w reportażu, zazwyczaj jest to pułapka. Przeczytaj zadanie jeszcze raz a zrozumiesz, gdzie tkwi ”haczyk” 🙂

PAMIĘTAJ! Przy rozwiązywaniu zadań nie kieruj się własnymi poglądami, skoncentruj się jedynie na opiniach usłyszanych w reportażu.

Goethe-Zertifikat B2 – Hören – Teil 4 – Arkusz egzaminacyjny

Poniżej podaję przykładowe zadanie, jakie możesz zobaczyć na egzaminie. Tekst, który za chwilę wysłuchasz trwa krócej niż 8 minut. Dlatego też w zadaniu znajdziesz tylko 3 ćwiczenia.

Wstęp do zadania z rozumienia ze słuchu – Część 4:

Sie hören einen kurzen Vortrag. Der Redner spricht über das Thema “Daddeln im Kindesalter“. Sie hören den Text zweimal. Wählen Sie bei den Aufgaben die richtige Lösung a, b oder c. Lesen Sie jetzt die Aufgaben. Dazu haben Sie 90 Sekunden Zeit.

  1. Daddeln am Smartphone oder Tablet
  • a. entwickelt die Kreativität bei kleinen Kindern.
  • b. verursacht Gedächtnisstörungen bei Jugendlichen.
  • c. beeinträchtigt die Entwicklung des Hirns.

2. Eine Umfrage des IT Verbandes Bitcom zeigt, dass

  • a. jedes dritte Kind in Deutschland ein Tablet besitzt.
  • b. mehr als die Hälfte der 6- und 7-Jährigen ab und zu ein Handy nutzt.
  • c. 54% der 10-Jährigen eigenes Smartphone haben.

3. Die Experten behaupten, dass

  • a. die Eltern ihren Kindern die Smartphone-Nutzung verbieten sollten.
  • b. die Eltern ihren Kindern ein gutes Vorbild sein sollten.
  • c. die Eltern nicht den ganzen Tag am Handy sein sollten.

Goethe-Zertifikat B2 – Słuchanie – Część 4 (Nagranie)

Goethe-Zertifikat B2 – Hören – Teil 4

Poniższy link zaprowadzi Cię na stronę welt.de, na której możesz obejrzeć krótki reportaż. Spróbuj go tylko słuchać, aby poćwiczyć rozumienie ze słuchu.

Ćwiczenia i słownictwo dzisiejszego wpisu opracowałam na podstawie reportażu Kein Handy vor elf Jahren na stronie www.welt.de

Po wysłuchaniu nagrania, rozwiąż 3 powyższe zadania. POWODZENIA!

Rozwiązanie znajdziesz na samym końcu dzisiejszego wpisu 🙂 Obok rozwiązań podaję dodatkowo cytaty z reportażu, w których znajduje się rozwiązanie.

Jak widzisz, temat wykładu nie jest najnowszy. Negatywny wpływ używania telefonów komórkowych i tabletów jest często potwierdzany przez różnych naukowców.

W tym zadaniu trzeba zapomnieć o usłyszanych czy przeczytanych wcześniej opiniach. Musisz się skoncentrować na szczegółach. Sprawdzane jest tutaj nie tylko ogólne zrozumienie problemu poruszanego w reportażu.

Trzeba wykazać się umiejętnością szczegółowego zrozumienia każdej usłyszanej informacji.

Goethe-Zertifikat B2 – Hören – Teil 4 – Rozwiązanie

Porównaj treść zadania z cytatami. Wszystkie zdania zostały tak przekształcone, aby rozwiązanie nie było oczywiste.

  • 1 – c (”Smartphones schaden der Gehirnentwicklung”)
  • 2 – b (”Bei den 6- und 7-Jährigen nutzen bereits 54%, also mehr als jedes zweite Kind zumindest ab und zu ein Smartphone.”)
  • 3 – b (”Realistisch sind Verbote nicht, meinen die Experten. Eltern sollten lieber selbst Vorbild sein.”)

Wszystkie zdania zostały inaczej sformułowane. W reportażu słyszysz Smartphones schaden der Gehirnentwicklung. Natomiast w zadaniu jest stwierdzenie Daddeln am Smartphone oder Tablet beeinträchtigt die Entwicklung des Hirns. Czasowniki schaden oraz beeinträchtigen mają podobne znaczenie.

W kolejnym zdaniu zamiast 54% podane jest mehr als die Hälfte. Również tutaj znaczenie jest podobne. Nie jest to jednak cytat z reportażu.

W kolejnym zdaniu, eksperci nie zalecają stosowania zakazów. Rodzice powinni dać swoim dzieciom dobry przykład: die Eltern ihren Kindern ein gutes Vorbild sein sollten. W reportażu można natomiast usłyszeć Realistisch sind Verbote nicht, meinen die Experten. Eltern sollten lieber selbst Vorbild sein.

Mam nadzieję, że udało Ci się prawidłowo rozwiązać wszystkie zadania.

Kolejne zadania, trudniejsze i przede wszystkim dłuższe znajdziesz we wpisie GOETHE-ZERTIFIKAT B2 – SŁUCHANIE – ĆWICZENIA. Zapraszam do czytania i słuchania!

CHCESZ SIĘ PRZYGOTOWAĆ DO EGZAMINU? LUB PO PROSTU ZAMIERZASZ NAUCZYĆ SIĘ SWOBODNIEJ MÓWIĆ PO NIEMIECKU? ZAPRASZAM DO WSPÓLNEJ NAUKI!

Pozdrawiam

Dorota

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*